Monday, July 13, 2009

sepandai2 cubaan utk menjadi ustat

haaa..ni baru wa teringat satu citer baik nih...citer zaman mapis mocin...time tu wa baru dajah 3...ade laaa di satu hari di dajah 3 kitorang g ngaji sama2 kt masjid yg diajar oleh arwah atok ghani wa...tp hari tu takde kelas ngaji..hari tu ntah ape plak mood atok ghani wa tanak ajar ngaji..nk bersyarah katanya...

byk laaa yg dier kasik syarahan....itu laa..ini laaa..mane laa wa nk igt ape yg dier ckp time tu....tp yg paling wa igt dier ckp kalu nk mengislamkan org, kena ajar org yg tak islam tu mengucap..bile org tu dah mengucap kirenye org tu dah masuk islam lah...itu pemahaman budak dajah 3...ooooooooo.....wa angkat2 kening kt mapis mocin...kononye mcm ade projek besar...wa kasik briefing kt mapis mocin..mapis mocin terbangang2 pastu angguk buat2 paham...

esoknye wa g skolah...wa dajah 3 merah...kelas campur2...mapis mocin kelas 3 biru..kelas sumer budak melayu..waktu pagi wa dah explain kt kengkawan kelas wa...wa jugak tidak lupe utk remind si mapis mocin sekali...time waktu rehat, mapis mocin dtg kt kelas wa akibat dipaksa keras oleh wa...kitorang tak pegi rehat...ade laaaa 3-4 ekor mangkuk ayun tak pegi rehat jgk..sumer nye akibat diracun oleh wa utk menyaksikan satu upacara ritual....

"hah..ape lagi...lu kan dah khatam quran..lu la buat upacara ritual nih" wa berkata kt mapis mocin..

"mmm..bole ko??den raso mcm susah jo nih" balas mapis mocin

"alaaaa..buat jee la..lu tak dgr ke ape atok ckp smlm?tu laa..time atok ckp lu korek idong sape suruh", marah benar wa kt mapis mocin...

"yo lah yo lah"

mapis mocin pun buat laaaa ape yg disuruh oleh wa....mangsa kali ini adalah bala atau nama sebenarnya gobalakrishnan a/l ntahapeketajuknamabapakdier...budak keling estet sepang valley...mapis mocin panggil bala..duduk depan2 mcm tok kadi nk kasik akad nikah...mapis mocin mengucap..suruh si bala ni ikut dier...bala mangkuk hayun nih pun ikut laaaa si mapis mocin nih mengucap...

"haaa...bala dah masuk islam!!!!"jeritan riang mangkuk2 hayun budak kelas 3 merah kecuali wa..

lepas rehat adalah subjek pendidikan islam..budak2 islam kena stay kt dlm kelas..budak2 tak islam kena pegi pusat sumber..blaja pendidikan moral...tapi si bala kitorang tak kasik pegi....dah jadik islam dah....ustazah pun masuk...terkejut bangang ustazah bile tgk si bala ade kt dlm kelas lagik...

"gobala...kenape kamu tak pegi kelas moral" marah si ustazah yg bertudung tabligh..

"dier dah islam ustazah..tadi time rehat dier masuk islam", jawab mangkuk hayun yg mane ntah...

10 minit lepas tu, wa dan mangkuk2 kelas 3 merah duduk bersama2 ngan gobalakrishnan kt pusat sumber...kena belaja pendidikan moral..cilakak punye mapis mocin..sumer nih salah dier kan??kan kan kan

3 comments:

julie^beth said...

ada satu klinik pakar sakit puan BALA kat kajang.. membe ko ek?

tasikmerah said...

lu mmg mencari bala la yett... ha ha.


.

miss d said...

hahahaha